Finas prima liv

Finas prima liv

måndag 2 februari 2015

Blixtsnabba LCHF-fröbrödet

I dag tog jag en promenad i skogen på Norra fjället och efter det är jag alltid en ny människa - lite mer fridfull, lite starkare. Jag vet inte vad det är med den skogen, men den helar mig.

Som sällskap tog jag med mig mitt snabba LCHF-microbröd, så snabbfixat att det faktiskt funkar utmärkt att svänga ihop under morgonruschen. Och tänk att det går att äta macka trots att man äter LCHF. I ett år har jag varit olyckligt ovetande. Receptet som inspirerade mig hittade jag på lesscarbs.se, en av mina favoritsajter för LCHF-recept.

Jag har ändrat lite varje gång och nu tycker jag att jag har hittat det perfekta receptet, med många goda och nyttiga fröer. Så här kommer det!

Finas prima microfröbröd
2 st

1 ägg
4 msk mandelmjöl
3 msk sesamfrö
1 msk hela linfrö
1 msk solrosfrö
1 msk pumpakärnor
1 nypa salt
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 msk valfri olja
1 msk kallt vatten

Rör ihop alla ingredienser. Låt stå några minuter så att smeten tjocknar lite. Fördela hälften av smeten på en liten tallrik och kör i micron på full effekt i cirka 1,5 minut. Gör likadant för nästa bröd. Rosta om du vill ha ett frasigare bröd med finare färg. 

Jag har testat kallpressad raps-, oliv- och kokosolja. Alla blir goda och ger brödet den smak som karaktäriseras av respektive olja. Så testa vad du själv gillar bäst!

Av en smet blir det två och bröden är oerhört mättande. Perfekta att dela med sig av alltså! <3


2 kommentarer:

  1. Hello from America! I am just starting lchf lifestyle (NOT a diet) and will be trying your bread recipe! Thank you~ Karen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Karen! Thank you for your comment, all the way from the US. :) I hope you´ll enjoy the bread. If you need something translated, just let me know and I´ll help you out. :) Have a good weekend!

      Radera